.: بال ملائک :.

.: بال ملائک :.

چون به عزاخانه اش، پا نِهی آهسته نِه
.: بال ملائک :.

.: بال ملائک :.

چون به عزاخانه اش، پا نِهی آهسته نِه

نظر رهبر در مورد هیئت باغ گندم یزد - علت تمجید رهبر انقلاب از عزاداری یزدی ها چیست؟

رهبر انقلاب امام خامنه اینظر رهبر در مورد هیئت باغ گندم یزد
هیئت باغ گندم یزد کجاست؟
ویژگی های این هیئت چیست؟
م
داح هیئت فداییان ابوالفضل(علیه السلام) کیست؟
علت تمجید رهبر انقلاب از عزاداری یزدی ها چیست؟
هیئت باغ گندم یزد
در پی پخش عزاداری‌های پرشور مردم دارالعباده یزد از شبکه‌های سراسری سیما، رهبر معظم انقلاب، این حرکت شورآفرین و شایسته را مورد تفقد و عنایت قرار دادند.
دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کرد که ایشان پس از مشاهده عزاداری هیئت باغ گندم یزد، فرمودند: برنامه شما را دیدم؛ خیلی خوب بود، هم از لحاظ سینه‌زنی، هم از لحاظ مداحی، هم از لحاظ دعاهایی که کردید، ان‌شاء‌الله موفق باشید.حضرت آیت الله خامنه ای طی سالهای گذشته، همواره از دو منظر ایجابی و سلبی به عزاداری های حسینی در نقاط مختلف نگریسته و در صورت لزوم، آشکارا یا نهانی، نقاط قوت را تشویق و نقاط ضعف را نقد کرده‌اند که نمونه‌های سلبی آن در ماجرای فتوای ایشان در خصوص تحریم قمه‌زنی و توصیه به پرهیز از برهنه‌نشدن در عزاداری‌ها، قابل ردیابی است.
  
رهبر انقلاب امام خامنه ایاقدام امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی در تفقد و عنایت به عزاداری یکی از هیئات بزرگ و قدیمی دارالمؤمنین یزد، از جمله اقدامات ایجابی ایشان در تشویق عزاداری‌های صحیح و سنتی ایران اسلامی بود.
در این گزارش کوتاه، به معرفی هیئت باغ گندم یزد و علل پایداری یک سده‌ای این هیئت پرداخته شده است.

سنگ بنای هیئت باغ گندم چه زمانی نهاده شد؟
هیئت فداییان ابوالفضل(علیه السلام) محله باغ گندم یزد یکی از هیئت‌های پرجمعیت و صاحب‌سبک یزد است؛ زمان تأسیس این هیئت، بطور دقیق مشخص نیست ولی بنیان‌گذاری آن را به سال ۱۲۸۰ تخمین زده‌اند. قدمت محله باغ گندم برای اهل یزد بارز است ولی تاریخ دقیق تشکیل هیئت نامعلوم است.
آهنگ نوحه‌های این هیئت، روان است ولی یکنواخت نیست. در عین سادگی، بسیار زیباست و شاید بتوان از اصطلاح سهل ممتنع برای آن استفاده کرد.
هیئت باغ گندم یزد
شعار نوحه‌ها، بسیار با آهنگ، همخوانی دارد و گویی از یک جنس است که می‌توان ویژگی‌های آن را در این موارد خلاصه کرد: روان‌بودن، شیوایی، پرداختن به حقایق و دقایق، دوری از تکلف، عاری از مظلوم‌نمایی، سرشار از لطافت، پر محتوا از حیث مضامین و گویای مفاهیم ارزشمند قیام حسینی هم از نظر فلسفه قیام و هم از نظر شور حماسی.
غیر از مبانی ارزشی و اعتقادی مثل عشق و اخلاص که لازمه تشکیل یک هیئت است و معیاری برای سنجش آن وجود ندارد، چهار عنصر اصلی دیگر، باعث کارکرد مؤثر در شاخه تبلیغی هیئت برای بیان شعائر و پیام‌های عاشورایی می‌شود که هیئت‌های صاحب‌سبک یزد مثل فهادان، باغ گندم، چهارمنار، بعثت، شیخداد، پنبه‌کاران و برخی از هیئات دیگر از این عنصر کمابیش بهره گرفته‌اند.

ویژگی های هیئت باغ گندم یزد چیست؟
۱- نظم و ترتیب شگفت‌انگیز عزاداران در اجرای سینه‌زنی و نوحه‌خوانی دسته‌جمعی
۲- انتخاب آهنگ مناسب برای ساختن نوحه‌ها (زیرا به اعتقاد مداحان این هیئت، هر نوع آهنگی لیاقت پوشیدن لباس شعر نوحه را ندارد.)
۳- اشعار مناسب که شاعر آنها از استادان برجسته ادبیات فارسی و مسلط به زبان کهن و جدید است.
۴- اجرای صحیح و زیبا (مداحان هیئت باغ گندم همواره معتقد بوده‌اند که نوحه‌خوان‌هایی که آهنگ نوحه را خودشان می‌سازند در ارائه و اجراء موفق‌ترند.)
۵ – جمعیت قابل توجه عزاداران



شاعر اشعار نوحه های هیئت باغ گندم کیست؟
دکتر سید محمود الهام‌بخش، مدرس دانشگاه و شاعر، متولد شهر یزد در بیستم بهمن ۱۳۳۳ دیده به جهان گشود. وی، فرزند سید علی‌اکبر و متولد «ابرندآباد» یزد است و در اشعار خود از تخلص «الهام» استفاده می‌کند. الهام‌بخش پس از تحصیلات مقدماتی در یزد، ‌در سال ۱۳۵۸ مدرک کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی را از دانشگاه تهران گرفت. آن گاه به مدت سه سال در تهران به تدریس زبان انگلیسی پرداخت.
دکتر الهام‌بخش در سال ۱۳۶۸، دورۀ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی را با پایان‌نامه‌ای با عنوان زیبایی‌شناسی امثال فارسی در دانشگاه تهران گذراند. وی در ۱۳۷۶ ش درجۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی را با رسالۀ تحقیق در واژگان قرآنی کشف‌الاسرار میبدی از دانشگاه تهران دریافت کرد. از استادان او می توان به دکتر سید جعفر شهیدی، دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی و دکتر جلیل تجلیل اشاره کرد. از دکتر الهام‌بخش سروده‌هایی در قالب‌های مختلف شعری به چاپ رسیده است.

مداح هیئت باغ گندم کیست؟
حاج سعید میرزایی نسب نوحه خوان فعلی هیئت باغ گندم است و برای مداحی‌های خود معمولا از اشعار دکتر سید محمود الهام‌بخش (متخلص به الهام) استفاده می‌کند.
او متولد ۱۳۵۰ و بیش از بیست سال است که نوحه‌خوان این هیئت است. حاج سعید میرزایی از دوم راهنمایی، نوحه‌هایی برای شهدا می‌خواند و از دوره دبیرستان با بهره‌گیری از اساتیدی چون آقایان اصحاب و آسیاچی با هیئت باغ گندم همراه شد. مهم‌ترین وسواس و دقت او در عزاداری، انتخاب شعر برای نوحه است. سبک نوحه‌ها و پیام‌رسانی در خصوص عاشورا از مهم‌ترین اولویت‌های اوست.

هیئت باغ گندم یزد

نظرات 1 + ارسال نظر
علیرضا جمعه 2 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 11:02 ق.ظ

مرسی★★★★♡♡♡♡

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد