.: بال ملائک :.

.: بال ملائک :.

چون به عزاخانه اش، پا نِهی آهسته نِه
.: بال ملائک :.

.: بال ملائک :.

چون به عزاخانه اش، پا نِهی آهسته نِه

اتفاقاتی که این روزها در هیئات افتاد - ولایتمداری هیئتی ها و تلاش بیهوده انحرافی ها

اتفاقاتی که این روزها در هیئات افتاد
ولایتمداری هیئتی ها و تلاش بیهوده انحرافی ها

تقریباً همزمان با آغاز ماه محرم بود که خبر توصیه مقام معظم رهبری برای عدم برهنه شدن در هیئات عزاداری و سینه زنی گوش به گوش در فضای مجازی و حقیقی پیچید.

البته پیش از این نیز نقل قول‌هایی از برخی مادحان اهل بیت علیهم السلام نظیر میثم مطیعی و مهدی سلحشور شنیده می‌شد که معظم له با برهنه شدن به هنگام سینه زنی موافق نیستند، اما این بار حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده، کارشناس مسائل فقهی که مورد اطمینان مقام معظم رهبری نیز هست، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «نظر آقا در مورد برهنه شدن در عزاداری چیست؟ اگر فیلم‌برداری نشود و زنان نیز نبینند چطور؟ آیا از نظر فقهی، ایشان حرام می‌دانند این کار را؟» گفته بود: «حضرت آقا توصیه فرمودند به برخی از مداحان که در عزاداری‌ها برهنه نشوند.
  
اما این به عنوان یک فتوای فقهی نیست که ما بگوییم حرام است. خب اگر نامحرمانی نیستند، اگر مسئله سویی بر آن مترتب نیست، دشمنان سوءاستفاده نمی‌کند خب ممکن است بگوییم حرام هم نباشد؛ مثلاً یک جمع محدودی هستند فیلم‌برداری هم نمی‌کنند، فقط مردان هستند حالا پیراهن را از تن درآوردند و سینه می‌زنند؛ اما به طور کلی توصیه ایشان این هست - به عنوان یک توصیه - که در عزاداری‌های مردها برهنه نشوند. چرا؟ چون ممکن است هم در معرض دید نامحرمان باشند و هم دشمنان باز از این مسئله سوءاستفاده کنند برای تبلیغ علیه مکتب اهل بیت.»
همین چند خط آغازی بود بر موجی تازه در بین هیئات عزاداری. هیئت‌هایی که طی چند سال اخیر بعضاً شاهد انحرافات و بدعت‌های ریز و درشت در آن‌ها نیز بوده‌ایم و به اذعان اکثر کارشناسان مذهبی، مرتب سازی مراسمات عزاداری اباعبدالله یکی از ملزوماتی بود که با توصیه رهبر انقلاب آغاز شد.
اما پس از انتشار توصیه مقام معظم رهبری همه مردم منتظر بودند تا ببینند واکنش هیئتی‌ها و مداحان اهل بیت به آن چیست. این واکنش از آن جهت مهم به نظر می‌رسید که طی سال‌های اخیر تلاش‌های گسترده ای از سوی جریان‌های انحرافی برای جدایی هیئات عزاداری از ولایت فقیه صورت گرفته بود و همه منتظر بودند تا ببینند که «یک توصیه (نه فتوی فقهی) رهبری تأثیرگذارتر است یا میلیون‌ها ساعت هزینه انحرافی‌ها)»
 
هلالی: ما قدر رهبرمان را می دانیم و اجازه هیچ سوء استفاده ای را به احدی نخواهیم داد
عبدالرضا هلالی که پیش از این شایعات زیادی در مورد او به گوش می‌رسید، جزء اولین نفراتی بود که برای لبیک به توصیه رهبری به پاخواست: «موضوعی که چند وقتی است در محافل مذهبی و هیأت‌ها مطرح می‌شود، بحث برهنه شدن در جلسات عزاداری است، آنچه که صراحتاً از جانب رهبر فرزانه انقلاب بیان شده این است که برهنه شدن جهت عزاداری با رعایت جوانب و دوری از مفسده احتمالی جایز است و به لحاظ شرعی اشکالی ندارد، اما حضرت ایشان نظر شخصی و قلبی‌شان برهنه‌نشدن در عزاداری است و این حالت را برای عزاداری بهتر می‌دانند، لذا تکلیف روشن است. ما در هیأت الرضا تلاش کرده‌ایم و به این مهم پایبند بوده‌ایم که هیچ‌گاه برای نحوه و حالت عزاداران تکلیفی را نیافرینیم و حال شخصی، که زمینه‌ساز ارتباط معنوی است، را تحت تأثیر قرار نداده و برهم نزنیم، تلاش مضاعف خواهیم کرد زمینه هر گونه مفسده احتمالی را برای عزادارانی که برهنه می‌شوند برطرف کنیم.
برداشتم از فرمایشات رهبری در مورد مباحث مطرح شده این است که برهنه نشدن در عزاداری افضل است و در جهت ارتقاء معنوی جلسات و ما موظف به فراهم کردن شرایط برای تحقق این فرمایش هستیم، متأسفانه عده‌ای در پی این هستند که از این موضوع سوءاستفاده کرده و میان عاشقان اهل بیت اختلاف بیندازند و از این فضا نهایت سوءاستفاده را بنمایند.

در شرایطی که رهبرمان امر به وحدت مسلمانان کرده‌اند و شیعه و سنی را به برادری فرا می‌خوانند قطعاً انسجام میان شیعیان از اولویت‌های ماست و نباید اجازه ایجاد هرگونه اختلاف با هر عنوانی را میان محبین اهل بیت(ع) به هر بهانه‌ای و خدای ناکرده جدایی احدی از این دستگاه را بدهیم و باید با هوشیاری، دقت و فهم صحیح از شرایط، به فضل الله زمینه و مقدمات تحققِ خواستِ قلبی رهبری را فراهم آوریم و البته این مهم نیازمند زمان مناسب و برنامه‌ریزی دقیق است.
از سوی دیگر جلسات اربابمان باید ما را با واقعیت‌های قیام و فلسفه حرکت‌شان آشنا کند، قطعاً یکی از این درس‌ها ازخودگذشتگی و زیرپا گذاشتن نفسانیات است، ما آموخته‌ایم اسلام دین تعبد و بندگی است و هر جا بنده بندگی کند، رشد و کمال برایش قطعی است. در شرایطی که انسان روزه مستحبی گرفته است، اگر به او تعارف شود تا افطار کند او موظف به افطار است تا هم ثواب روزه را ببرد و هم ثواب عبور از نفس را.
دیشب عزاداران در هیأت الرضا اثبات کردند که درگیر ظواهر و شکل عزاداری نیستند و اینکه با هر سلیقه سیاسی و فقهی و تقلید از هر یک از مراجع عظام تقلید خواست قلبی رهبری برایشان اهمیت دارد، ما غمگینِ ظلم بزرگی هستیم که در حق سید و سرور آزادگان جهان و خاندان مطهرش در سال 61 هجری صورت گرفت؛ آقای مهربانی که به قصد خدمت به امت و در پی درخواست امت جدش ترک بلاد کرد و مرور می‌کنیم بی‌وفایی، کج‌فهمی و بی‌بصیرتی امت را و دعایمان این است که خداوند ما را از این آقا و تعظیم این مصیبت بزرگ جدا نکند که خیر دنیا و آخرت در این مسیر است و درس امام زمان‌شناسی و تبعیت از ولیّ زمان را در این دستگاه می‌آموزیم.
ما نوکری برای این خاندان را با اشک‌هایمان، ناله‌هایمان، سینه زدن‌هایمان، مالمان و جانمان ادامه خواهیم داد که فخر ما در دو عالم این سرمایه است، ما قدر انقلاب، رهبر عزیز و کشورمان را بیش از پیش می‌دانیم و اجازه هیچ‌گونه سوءاستفاده را به احدی نخواهیم داد.»
 
حدادیان: بنای ما این است که آن گونه که حضرت آقا گفتند عزاداری کنیم
حاج سعید حدادیان نیز از دیگر مداحانی بود که با لبیک به امر ولی سخن می‌گفت. وی با بیان اینکه نظرات رهبر انقلاب درباره عزاداری را نصب‌العین خود قرار می‌دهد، گفت: شرعاً برهنه‌شدن برای سینه‌زنی ایرادی ندارد، ولی نظر رهبر انقلاب برای امثال بنده خیلی مهم است، لذا بنای این را نداریم عریان شویم و سینه بزنیم. نام جلسه شئونی دارد، بنای ما این است که مرّ بیانات مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) إن‌شاءالله تا جایی که خدا به ما توان بدهد، اجرا می‌کنیم.»
وی که در مراسم عزای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در حسینیه شهدای بسیج سخن می‌گفت، ادامه داد: «حتی پارسال قبل از این قضایا تی‌شرت‌هایی را هم سفارش داده بودیم که تقدیم کنیم، اگر کسانی می‌خواهند سینه بزنند، از این تی‌شرت‌ها تنشان باشد، من حدادیان، یاران من و همراهان من بنامان این است که آن گونه که حضرت آقا گفتند عزاداری کنیم، ما در عشق به امام حسین(ع) خاک پای مقام معظم رهبری و امثال ایشان هم نمی‌شویم، اینکه ایشان می‌گویند، برای ما مهم است، باید این گونه عزاداری کنیم.»
 
کریمی: ما که با لباس عزاداری می‌کنیم، بقیه هم خودشان می‌دانند.
حاج محمود کریمی نیز در امامزاده علی اکبر چیذر گفت: «در مورد برهنه شدن و سینه زدن حکم حضرت آقا که در سایت خود حضرت آقا هم نوشته حکم فقهی نیست که برهنه شدن حرام است. فرمودند حرام نیست ولی به کسی کار نداشته باشید که لخت می‌شود و سینه می زند. بنابراین ما با کسی کاری نداریم. دوستان خودشان می‌دانند. ما که لباس تنمان است و با لباس عزاداری می‌کنیم. دوستانی هم که اینجا نشسته‌اند لباس تنشان است. هر کسی خودش می‌داند. این کار حرام نیست و نظر حضرت آقا هم این است که ما اصرار نکنیم کسی لخت شود و ما هم اگر دقت کرده باشید به کسی اصرار نمی‌کنیم.»

البته صحبت‌های محمود کریمی در محرم 93 یک حاشیه دیگر نیز داشت و آن شایعاتی مبنی بر عدم حضورش در مراسم عزاداری بیت رهبری امسال بود که این مداح اهل بیت با هوشیاری این‌گونه توضیح می‌دهد: «برخی از رفقا از من سؤال می‌کنند که چرا امسال برای مداحی به بیت‌رهبری نمی‌روید، راستش را بخواهید بنده دعوت نشدم و گرنه از خدای ماست که دعوت شویم تا در محضر حضرت آقا مداحی کنیم. عشق ما مقام معظم رهبری است، و آرزوی ما این است که خدمت ایشان برسیم و عرض ادب کنیم. بالاخره «هر کسی چند روزه نوبت اوست» و باید نوبت به مداح‌ها و روضه‌خوان‌های دیگر هم برسد. امسال نوبت به ما رسید که از گردونه خارج شویم و افراد دیگری جایگزین شوند؛ افراد جوان‌تر و قبراق‌تر. این را بدانید، حضرت آقا هر وقت، هر جا و با هر کیفیتی که بخواهند ما در خدمتشان هستیم و معتقدیم که لبیک یا حسین یعنی لبیک به ولی زمان است. و این بچه هیاتی‌ها ثابت کردند که همیشه از نفرات اولی هستند که در رکاب حضرت آقا هستند.»


البته پیش از این، از هیئات مادحین دیگری نظیر سلحشور و مطیعی خبرهایی مبنی بر عدم برهنه شدن در هنگام عزاداری به گوش می‌رسید و حالا با انتشار توصیه مقام معظم رهبری، مابقی مداحان نیز به این جرگه پیوستند.
 
ولایتمداری هیئتی ها؛ تلاش بیهوده انحرافی ها
اما  در این بین یک نکته حائز اهمیت به چشم می‌خورد و آن هم تلاش بی وقفه جریان‌های انحرافتی و بدعت گذار در هیئات عزاداری برای اختلاف بین عزداران حسینی است. تلاش‌هایی که به دنبال جدایی ولایت فقیه از عزاداری است.
تلاشی که حالا و پس از توصیه رهبری ثابت شد بی فایده بوده و راه اندازی چندین شبکه تلویزیونی و هزینه میلیون‌ها دلار برای رخنه در بین شیعیان و عزاداران اباعبدالله بی نتیجه!

سیدصادق شیرازی یکی از افرادی است که طی سال‌های اخیر و به تبعیت از پدران خود تلاش زیادی برای انحراف هیئت‌ها و سبک عزاداری حسینی ترتیب داد.
 
مدافع و مروّج قمه زنی: وی به شدت از «شعائر حسینی» (کارهایی که متعلّق به امام حسین (ع)) است دفاع می‌کند) و از کشورهایی (مانند جمهوری اسلامی ایران) که جلوی برخی از عزاداری را گرفته‌اند، انتقاد می‌کند.
 
شیرازی در جواب استفتائاتی چنین پاسخ داده: «قمه زنی» (چه آشکار و چه پنهان) موجب رضای خدا و امام زمان(عج) است! و در جای دیگر گفته که «هیچ چیزی جای قمه زنی را نمی‌گیرد!» حتّی در بیت خود مراسم قمه زنی برگزار کرده و شخصاً در آن حضور پیدا می‌کند.
 
مخالف وحدت: او در ایام 9 ربیع الاول (که به اشتباه روز مرگ خلیفه ی دوم خوانده می‌شود) اعلام تبریک می‌کنند! و در سایت ایشان نیز این روز تبریک گفته می‌شود. وی «وحدت» را تنها امری سیاسی می‌داند! لذا شبکه‌های ماهواره ای نزدیک به ایشان رعایت وحدت بین شیعه و سنّی نمی‌کنند و به مقدّسات اهل سنّت اهانت می‌کنند. مانند شبکه امام حسین(ع) که یک هفته قبل از «هفته ی وحدت»، (به جهت 9 ربیع الاول ) هفته ی جدیدی را به نام «هفته ی برائت» اعلام کرد که با مخالفت و عکس العمل گروه‌های مختلفی (از جمله تشکل «امت واحده») روبرو شد. اما باز هم در یک سخنرانی به مناسبت ولادت حضرت رسول اکرم (ص) (در ۹ بهمن ۱۳۹۱) گفت: «بیش از پنجاه سال است که از اتحاد اسلامی صحبت می‌شود و میلیاردها هزینه برده است. با همه ی این تبلیغات، اما می‌بینیم که وضع مسلمانان آشفته تر و رو به بدتر شدن است!»
 
رابطه با نظام اسلامی ایران: وی تاکنون بارها و بارها به انتقاد و توهین به امام خمینی و مقام معظم رهبری پرداخته است. مانند سخنرانی در شهادت پیامبر اکرم (بهمن سال 89) –که به نامه ی برادرشان –سید محمد شیرازی –به «امام خمینی (ره)» در رابطه با انتقاد از اعدام‌های مجرمان و قاتلان سیاسی اشاره می‌کند و در بین صحبت‌هایش این جمله‌ها را بیان می‌کند: «متاسفانه کشورهایی که به اسم کشورهای اسلامی است، عکسش (یعنی عکس سیره ی پیامبر (ص)) نشان داده می‌شود» و «جوون ها گول نخورید! مثل پدرهایتان که بعضی هاشون گول خوردند نشوید … هر چیزی می گویند، نگویید راست می گویند...»
 
مخالف «فلسفه» و «عرفان»: در سخنرانی‌هایی، نسبت به «فلسفه» و «عرفان» های اصطلاحی امروزی، انتقاد کرده است. (نه تنها وی، بلکه «فرزند» او  (سید احمد) و «برادر» اش (سید مجتبی) نیز چنین انتقادهایی می‌کنند)    
 
شبکه‌های ماهواره ای: در این زمینه بسیار فعال هستند. این شبکه‌ها بیشتر در زمینه ی «پاسخ به شبهات اهل سنت» و «ترویج شعائر حسینی» فعالیت می‌کنند. اخیراً شبکه «مرجعیت» نیز به آن، اضافه شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد