.: بال ملائک :.

.: بال ملائک :.

چون به عزاخانه اش، پا نِهی آهسته نِه
.: بال ملائک :.

.: بال ملائک :.

چون به عزاخانه اش، پا نِهی آهسته نِه

گفتگو با استاد سازگار - روضه های واقعی که نباید خوانده شود

 گفتگو با استاد سازگار
روضه های واقعی که نباید خوانده شود

اگر آل سعود چنین رسانه ای داشتند تمام وجودشان را برای آن خرج می‌کردند


بعضی از روضه ها هستند که اگر واقعیت هم داشته باشند نباید خوانده شود، باید حرمت اهل بیت حفظ شود. باید در چارچوبی حرکت کنیم که چارچوب اهل بیت(علیهم السلام) است.

حاج غلامرضا سازگار از شعرای آیینی و پیشکسوتان عرصه ستایشگری اهل‌بیت(علیهم السلام) در سال ۱۳۲۰ ش. در شهر قم متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در مکتب خانه‌های قدیمی سپری کرد و سپس به دروس حوزوی روی آورد.ایشاندر مورد فعالیت های شعری شان می‌گوید که از کودکی تا آنجا که به یاد دارم اشعار و سخنان موزون می‌سرودم. در ۱۰ سالگی تحت تأثیر فرزند مرحوم «آیت‌الله شرعی» به امام حسین(علیه‌السلام) متوسل شد؛ تا در جرگه ستایشگران اهل‌بیت رسول‌الله(صلی الله علیه و آله و سلم) قرار گیرد. با پشتکاری که از خود نشان داد، از استاد «میرزا محمد فقیهی» اجازه خواندن یافت و در جلسات ایشان چند بیت مختصر می‌خواند. از آثار استاد سازگار می‌توان به کتاب‌های " نخل میثم" "غزلیات آتش" "بهار امات" "صدف نبوت" " صیام تا قیام" و.... اشاره کرد.
در ادامه گفتگوی فرهنگ نیوز  با حاج علامرضا سازگار را مطالعه می فرمایید:
  
مداح یا واعظ نباید پیچیده صحبت کند
فرهنگ نیوز: از آنجا که  شما را به عنوان یکی از شاعران بنام  اشعار آئینی نام می برند، لطفا توضیحی در خصوص شعر آئینی بدهید ؟ و اینکه شعر آئینی به چه اشعاری گفته می شود؟ تفاوت شعر آیینی با شعر انقلابی در چیست؟
استاد سازگار: بسم الله الرحمن الرحیم، معمولاً شعر آئینی به 2 نوع تقسیم می‌شود: نوع اول شعر اخلاقی و هدایتی و نوع دوم شعر ولایی.
شعر ولایی صرفاً در مدح و مصیبت اهل بیت(علیهم السلام) است و شعر و مخصوصاً شعر ولایی باید جوری باشد که هم ادیب بپسندد و روحانی و هم مورد پسند عوام باشد. مثلا شعر سعدی. شعر سعدی را همه می‌پسندند. وقتی می‌گوید "بنی آدم اعضای یکدیگرند" از کارگر تا علما همه این شعر را درک می‌کنند و یا "شعر علی ای همای رحمت" استاد شهریار. مخصوصاً اشعار مصیبتی. ساده گویی دلیل بر سبک گویی نیست. شعر ساده هم داریم که با مضامین نو و عرفانی و عمیق گفته شده اما به زبان امروزی و جامعه گفته شده است.
عزای امام حسین هم باید همین طور باشد. اگر مداح یا واعظ پیچیده صحبت کند مستمع متوجه کلام نمی‌شود. یک مداحی داشت مصیبت می‌خواند تا رسید به کلمه پژواک، مستمع وسط گریه و روضه باید فکر کند پژواک یعنی چی؟ اما وقتی کلمات ساده و در عین حال سنگین و والا باشد در دل مردم جا می‌گیرد. پیغمبر و قرآن و نهج‌البلاغه با زبان مردم حرف می‌زنند. ولی همین قرآنی که به زبان مردم بیان شده بزرگان و علما و عرفا و دانشمندان هنوز که هنوز است چیزهای جدیدی از آن پیدا می‌کنند.
.:برای مطالعه ادامه مطلب به »این آدرس« مراجعه فرمایید:.
.:با عرض پوزش از اینکه وقت کمی داشتم و نتوانستم در وقت مقرر مطلب را تکمیل نمایم:.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد